Alles of niets | deel 2
In onze vorige blog ‘Alles of Niets’ hebben we het gehad over processen die je in je bedrijfsvoering moet hebben om resultaat met je klanten te behalen, en zo een levenslange klantrelatie op te bouwen. In deze blog wil ik dieper ingaan op de cultuur van het resultaat moeten halen, slechte gewoonten en “luiheid”.
Wat wij veel in de praktijk zien gebeuren is dat een beginnende coach héél veel tijd en energie in een klant stopt en hem/haar op allerlei manieren te hulp schiet om zo het maximale resultaat te kunnen behalen met deze klant. Naar gelang de agenda van de trainer dan voller raakt, wordt de beschikbare tijd minder en hiermee ook de persoonlijke aandacht per klant minder.
Je klanten beginnen wat vaker te klagen dat ze niet meer de aandacht of hulp kregen die ze hiervoor kregen. Of dat ze van hun vriend, door wie zij bij jou zijn gekomen, hebben gehoord hoe vaak je wel niet contact met jouw klanten hebt. Hierdoor verminderd al snel de klantrelatie in vergelijking met je eerste klanten en je weet niet goed wat je “fout” doet.
Er zijn heel veel redenen waarom deze klantrelatie minder is geworden en vaak denken we dat we de verkeerde klanten aantrekken, maar het is niet de fout van je klant. Het ligt echt aan jou!
Klaag jij ook wel eens over het feit dat je klanten niet doen wat je zegt?
Zie je ook wel eens op tegen trainingen omdat je weet dat die klant weer gaat ‘zeiken over credits’? Laat je ook wel eens iemand op een weegschaal stappen terwijl je eigenlijk al weet dat dit compleet nutteloos is vanwege de afgelopen week bij die klant?
Het is ok wanneer je ergens JA op hebt gezegd. Je bent namelijk lang niet de enige!
Goed in de spiegel kunnen kijken is namelijk één van de belangrijkste eigenschappen wanneer het gaat over je eigen leiderschap. In staat zijn om feedback te ontvangen en hiermee iets te doen is de tweede stap.
We hebben in de vorige blog ook al besproken dat je een bedrijfsproces moet hebben om de klantrelatie zo lang mogelijk succesvol te laten zijn. Dit vergt persoonlijk leiderschap om jezelf hier ook aan te houden.
Hoe doe je dit dan?
- Draai niet om de dingen heen. Weet hoe veel tijd en aandacht je in een klant stopt en hou jezelf hier aan. Durf dit ook uit te spreken met je klant, zodat hij/zij vooraf weet waar hij/zij aan toe is. Beloof liever vooraf wat minder tijd, dan meer. Zo kan je verwachtingen alleen maar overtreffen
- Bepaal samen doelen en bespreek wat hiervoor gedaan moet worden. Is dit realistisch en is dit het allemaal waard?
- Vraag regelmatig om feedback of jij nog waar maakt wat zij hadden verwacht?
- Beloon je klant wanneer afspraken regelmatig na zijn gekomen!
Door deze stappen te volgen zal je merken dat je klantrelatie een stuk leuker gaat worden. Je weet wat je wil meten, je weet wat je stappen zijn om resultaat te behalen en je houdt geen open eindjes. Hierdoor is de communicatie tussen jou en je klant een stuk duidelijker en de kans dat hij/zij écht een ambassadeur van je wordt vele malen groter!