a

Alles of niets | deel 1

Ik weet zeker dat je dit al veel vaker hebt gehoord. Vroeger hoorde ik dit regelmatig in de laatste minuten op het voetbalveld. Later hoorde ik dit vaker in de sportschool wanneer er weer eens een fanatiekeling voor een PR op de bench press ging.

Maar waarom hoor je dit bijna nooit op de werkvloer?
Succes dwing je af.

Dit zal je ook wel vaker hebben gehoord. Hier ben ik het ook wel deels mee eens, maar dat wil niet zeggen dat je garantie op succes hebt wanneer je jouw stinkende best doet. Een betere mindset is: ik geef alles of niets. Wanneer je maar half je best doet, kan je net zo goed niets doen is mijn mening.

Dus waarom is het dan zo dat veel van ons accepteren dat we niet 100% geven tijdens een trainingssessie met een klant? Of nog erger: dat we eigenlijk niet eens weten waar we nu eigenlijk voor aan het werk zijn met een klant? Boekt hij/zij nog wel vooruitgang?

Hoe vaak zit je met je klanten om het plan van aanpak te bespreken?

Of het nu volledige 30/60/90 dagen plannen zijn of je bepaalt samen de stip op de horizon. Weet je waar jouw klant naar toe wil en hoe je dit gaat bereiken?

Wat verwacht jij van jouw klant en wat mag hij/zij van jou verwachten? Hoe ziet een goede week voor jou en hem/haar er uit? Regelmatige communicatie en het meten of je op koers ligt is mega belangrijk voor het klantproces. Iedere klant moet zich gehoord voelen en het gevoel hebben dat jij betrokken bent bij hun proces.

Heb je afspraken gemaakt op welke manier je progressie gaat meten? Niet alleen: kom maar 3 keer per week trainen en volg dit voedingsschema, maar werkelijk hoe ze zich willen voelen en/of zien. Dát dien je in kaart te brengen. Weet je klant wat hij/zij hiervoor moet doen en ook op welke manier? Zijn de consequenties duidelijk en zijn deze consequenties alles waard?

Blijf daarom regelmatig praten met je klant en vraag of hij/zij nog de juiste middelen, tijd en kennis heeft om op koers te blijven.

Schets ook praktijkvoorbeeld waarin uitdagingen voor je klant plaatsvinden en bespreek hoe deze aan te pakken. Op deze manier creëer je samen een blauwdruk tot succes.

En dan: Vieren!

Vergeet deze laatste, super belangrijke, stap niet. Vieren. Vier ieder resultaat met je klant en prijs hen voor het harde werk dat ze hebben gedaan. Ze hebben immers alles of niets voor je gegeven. Hierdoor creëer je een cultuur binnen je bedrijf wat ervoor zorgt dat je klanten alleen maar voor meer succes gaan.

Dit alles kan je alleen maar bereiken wanneer je protocollen voor jezelf hebt waarin je duidelijk hebt hoe je met iedere klant te werk gaat. Jij verwacht alles (en niet Niets) van je klant, dit mag de klant dan ook van jou verwachten. Dit maakt niet alleen de kans op succes en tevredenheid groter, maar ook op “levenslange” klanten 🙂

Heb jij al een bedrijfsproces dat op deze manier te werk gaat?